Komentáře

1 Avilan Avilan | Web | 14. července 2017 v 11:01 | Reagovat

Osobně jsem alergická, když se někoho zeptám, proč daný obor studuje, když ho nebaví a dotyčný odpoví - protože je jednoduchý. Takže onen člověk buď na svém oboru zabral místo někomu jinému, koho by to bavilo a navíc je dost možné, že ho daný obor nebude živit, protože kdo by do konce života dělal něco, co ho nebaví. Já taky nevím, zda najdu uplatnění a to nejsem na humanitním oboru, ale jedno říct můžu - můj obor mě baví a rozhodně nelituji, že jsem si ho vybrala + dané benefity, které jsou vypsány v článku a nesouvisí pouze s humanitními studii ;).
Ale přijde mi hodně zvláštní, když někdo studuje už s tím, že v žádném případě v oboru nezůstane. A takové případy znám. Proč zabírat místo někomu jinému? A proč zabíjet roky studia něčím, co už teď vím, že nebudu chtít využít? Proč ty roky nevyužít líp?

2 Lady Lenna Lady Lenna | Web | 14. července 2017 v 11:18 | Reagovat

Já myslím, že je to hlavně o člověku, kde se uchytí. Pokud je člověk výrazná osobnost, tak se dostane výš než někdo s technickou školou, ale samozřejmě ty technické obory to mají jednodušší. Humanitní obory určitě neodsuzuji a ani mi nepřijdou lehké, samozřejmě nemůžete srovnat fildu a medicínu, ale ono učit se nějaké dějiny úplně dopodrobna asi nebude žádný med.

Také nemám ráda to označení pseudoobory, historiky je také potřeba :) Ty výměnné pobyty mě taky lákají, ale nám je v rámci možností nabízí i naše ekonomka, tak snad se na nějaký dostanu :D

3 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 14. července 2017 v 11:21 | Reagovat

[1]: Pár takových jsem znala taky, studovali "lehkej" (on zase tak lehkej nebyl, protože byl na hlavu) obor bez úmyslu se mu věnovat, ale to proto, že pracovali ve státní správě (na různých pozicích) a jejich vedení se rozhodlo, že musí mít najednou bakaláře. Tak prostě někam nastoupili, kde to aspoň trochu smrdělo jejich úřadem, a jali se dělat bakaláře, aniž by ho sami nutně chtěli. A to docela chápu.

Ale problém výkřiků "humanitní obory jsou sračka" je hlavně v tom, že humanitní obory mají fakt širokou škálu. Jo, mít stovky absolventů humanistiky je asi fakt na nic, zvlášť, když tenhle konkrétní obor třeba mi nepřijde jako něco, co by tě připravilo na něco konkrétního, ale na druhou stranu pokud to bereme humanitní x technické obory, tak taková ekonomie třeba je taky humanitní a je to o něčem jiném. Nebo co třeba taková práva. To je humanitní obor, ale ani ve škole ani po škole to pro nás nebylo nic, co by pupkáči v hospodě mohli kritizovat jako "k hovnu a další rundu, Pepo!"

4 Diana Diana | Web | 14. července 2017 v 11:25 | Reagovat

Skvělý článek! Mně studium ani tak neobohatilo o znalosti z oboru - ve srovnání s těmi morálními záležitostmi! :D Mně škola pomohla i neohlížet se na lidi kolem, víc mluvit bez zábran a neřešit okolí.

5 Skládanka Skládanka | Web | 14. července 2017 v 11:27 | Reagovat

To mi přijde spíš jako argumenty, proč vůbec studovat VŠ, nikoli proč studovat právě humanitní obory. Pak by to docela sedělo. Vůbec nejlepší kombinace je podle mě technický obor + student, co není ignorant (tj. s přehledem o aktuálním dění ve společnosti a s určitým přehledem jdoucím za jeho vlastní obor, tedy i v humanitních vědách).

6 Avilan Avilan | Web | 14. července 2017 v 11:37 | Reagovat

[3]: Tak ono je rozdíl, když to vyžaduje zaměstnavatel a když tohle udělá devatenáctiletý člověk, který tím vyloženě zabije x let. Je navíc fakt obor a obor. Ale nemůžeme se divit, že humanitní obory, přesněji filda, má špatnou pověst, když tam můžete chodit i na předmět "Čarodějnictví" a podobné pitomosti :D

7 Talaniel Talaniel | E-mail | Web | 14. července 2017 v 11:39 | Reagovat

Já teda jakožto osoba technického VŠ vzdělání se domnívám, že uvedené body platí i pro VŠ technického směru a cítím lehké dotčení, že by snad byly přisuzovány jen humanitním školám. Asi znáte málo techniků :-) Je to vždy o konkrétních osobách - někdo na vyšší levely kašle a někdo ne a je jedno, jestli je to technik nebo ne.

8 asdsdf asdsdf | 14. července 2017 v 12:20 | Reagovat

"Mě rozhodně ne!" - mně

"Opravdu vás tedy tak bolí přispět někomu na to, aby se stal daleko lepším člověkem?" - ano, bolí mě přispět někomu na to, aby se stal lepším člověkem. Kdybych mu mohl přispět dobrovolně, tak ok. Ale jelikož musím přispívat povinně, jinak mi hrozí násilné přepadení (zabavení majetku, vězení atd.), tak se mi to nelíbí, ano.

9 asdsdf asdsdf | 14. července 2017 v 12:21 | Reagovat

Jo a za viz se nepíše tečka.

10 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | Web | 14. července 2017 v 12:30 | Reagovat

Já jsem hrdá absolventka humanitního oboru a bolí mě přispívat (když zrovna nejsem na groteskně dlouhé mateřské dovolené) lidem, kteří se ani nepokusí státu vrátit, co do nich nafinancoval a ještě víc lidem, kteří už do prváku nastupují s tím, že chtějí jen titul nebo delší mládí. Kdyby se ty peníze investovali do těch, kteří pak za mrzkou mzdu nastoupí do oboru, udělalo by se líp. O tebou uvedených bodech by se dalo dlouze spekulovat, kolik procent studentů se nějaká tolerance, širší souvislosti, apod. nedotkne ani z rychlíku a naopak kolik procent lidí k tomu došlo, aniž by práh VŠ překročili. Ale to ty asi víš.

11 Nigredo Nigredo | 14. července 2017 v 12:43 | Reagovat

[8]: Souhlasím, že dobrovolné příspěvky by byly ideální, jenže povinné jsou všechny, nejen ty, co jdou na školství. Prostě to beru jako menší zlo než ty ostatní.

K pravopisu: Nebolí to mě (koho, čeho, 2. pád). S viz máš pravdu, to se omlouvám.

12 Nigredo Nigredo | 14. července 2017 v 12:47 | Reagovat

[7]: To samozřejmě platí. :) Kdesi na začátku jsem, myslím, uvedl, že se to celé týká i vysokoškolského vzdělání obecně. Smyslem článku bylo spíš demonstrovat, že ani humanitní obory nejsou úplně na nic (o smysluplnosti těch technických bych se rozhodně neopovažoval pochybovat).

13 ztraceny-chemik ztraceny-chemik | Web | 14. července 2017 v 13:32 | Reagovat

Jak já bych si přála, aby na humanitních oborech byla převaha lidí podobně smýšlejících jako já! Ách, to by bylo krásný! (Konec povzdechu, teď věcně.)
Jako jasně, většinou jsou lidé na humanitních oborech tolerantní, mají otevřenou mysl apod, jenže pořád je tam hromada těch, co byli naposled tolerantní, když jim pokladní omylem vrátila o korunu navíc a mysl mají otevřenouo krumpáčem. Studovala jsem tři roky takový krásný obor, který se zaměřuje primárně na autorskou tvorbu a veškerou teorii a dějiny okolo toho. A řeknu ti, že xenofobnější lidi jsem nepotkala ani na VŠCHT, kde nováčky celá univerzita opovrhuje :D
Ono jde o konkrétní lidi. Můžeš mít takové štěstí, že jdeš na humanitní obor a v kruhu s tebou bude 10 omezenců, co koukají na Novu a čtou Aeronet a vydrží s tebou po celýho bakaláře. Nebo tam bude jen jeden a ten v průběhu semestru odejde.
A na závěr mi nezbývá než si rýpnout do nejmenované divadelní fakulty, která je pro změnu zase tolik myslí otevřená, že studenty bere podle sympatií (a hlavně jejich možnostem se vytvarovat k obrazu kantorů), až to není hezký. Prostě všeho s mírou :))

14 Talaniel Talaniel | E-mail | Web | 14. července 2017 v 14:34 | Reagovat

[12]: Humanitní obory na nic nejsou, s tím souhlasím, mně spíš vadí "humanisti", co se tváří, že jsou něco víc než technici - voni to teda technici dělaj taky :-) ale jsouc na technické straně barikády, odpouštím povyšování spíš technikům :-)

15 Srdcová Dáma Srdcová Dáma | Web | 14. července 2017 v 16:32 | Reagovat

Určitě tenhle článek pomůže hodně studentům se rozhodnout :)

16 shira-elizabeth shira-elizabeth | E-mail | Web | 14. července 2017 v 21:16 | Reagovat

[7]: Přesně tak..

Ono jde spíš o nadpis, než pak článek jako takový, já třeba očekávala obhajobu potřeby humanitních oborů.
Nevím, jestli to tak je, ale mám pocit, že na humanitních oborech celkově je vyšší to procento lidí, co dělá daný obor "jen tak, že je to lehký", což samozřejmě vzbuzuje dojem, že jsou tyhle obory nic moc.

17 tva tva | Web | 15. července 2017 v 14:05 | Reagovat

Mam matturitu z humanitniho oboru a musim rict, ze mi to uplne zmenilo pohled na svet. Clovek dela neco uzitecneho, co ma smysl.

18 BarbaraJane BarbaraJane | Web | 15. července 2017 v 15:06 | Reagovat

Myslím, že to nejdůležitější, co by tě měla škola naučit (a myslím, že humanitní obory jsou na to zvlášť dobré), je kritické myšlení. Vysokoškolák vychází ze školy s tím, že ví, že nemůže věřit každé kravině, musí si ověřovat fakta a zároveň že ne vždycky existuje jenom jeden "správný" pohled na věc.

19 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 15. července 2017 v 16:46 | Reagovat

Já vlastně moc nechápu, jak všichni kecaj ty už tisíckrát vyvrácený mýty o tom, že jsou humanitní obory napíču. Nikdy jsem to nepochopila a nikdy mě žádnej zastávač takovýho názoru nepřesvědčil, protože buď takovej člověk, kterej tohle jedou tvrdil uznal, že je to sračka aplikovat nějak "plošně, nebo mě takový nějaký agresivní hovada začaly nadávat a nedozvěděla jsem se od žádnýho z nich jedinej věcnej argument, takže asi tak. Vždyť je důležitý, aby člověka studium hlavně naplňovalo a aby věděl, že se mu chce věnovat i dál, ať už se jedná o studium jakéhokoliv oboru. Toho tématu se dotknul ve včerejším rozhovoru i rektor Uk, Tomáš Zima. Docela mě překvapil.

20 Amia Amia | E-mail | Web | 15. července 2017 v 19:25 | Reagovat

Ou božínku, jak dlouho jsem čekala na někoho, kdo to TAKY řekne! Díky díky díky. Už jsem skoro propadala depresi, ale zase jsi mi zvedl náladu :)

Souhlasím ve všech bodech.
A možná bych přidala ještě půl bod, který jsem, ano, získala spíš osobními zkušenostmi, ale stejně - mám dojem, že jedině humanitní obor umí naučit právě tomu druhu tolerance ve stylu "Že něčemu nerozumím, nebo nevidím okamžitý přínos, ještě neznamená, že je to horší či méně náročné".

(A teď si jdu přečíst i komentáře)

21 nudistka nudistka | Web | 16. července 2017 v 10:21 | Reagovat

Kamarádka studovala humanitní obor a co jí to dalo? Jak píšeš je otevřená, tolerantní, získala řadu přátel, ale když  došlo na lámání chleba tak se okruh přátel smrskl na minimum. Opakovaně vyjela do zahraničí, ale k tomu by došlo i bez zvoleného oboru, studium na to nemělo vliv. Materiálně zaměřená není, ale současně nepopírá, že peníze potřebuje k tomu, aby mohla existovat. Rok a půl po ukončení studia si nemohla najít práci, takže skončila jako obsluha v kavárně, dnes je zavřená v kanceláří. Trochu mě její rozhodnutí nechat se zavřít do kanceláře zarazilo, měla by na víc, ale kdo chce kam, pomožme mu tam, že.

22 Čerf Čerf | E-mail | Web | 16. července 2017 v 10:47 | Reagovat

Myslím, že vůbec nejde o to, jestli někdo dělá humanitní, technický nebo třeba umělecký obor, ale jestli ho dělá poctivě nebo jen tak naoko. Pitomci, kteří houby vědí o tom, co daný obor obnáší, a blábolí o něm u piva své obecné závistivé nesmysly, budou vždycky, s tím je třeba se smířit. A vzdělaní blbové, pro které svět končí za hranicemi jejich sociální bubliny, budou taky vždycky, protože míra pitomosti se nedá měřit mírou vzdělání. Já si lidí, kteří studujou proto, aby něco věděli a uměli (a ne jen proto, aby z nich něco bylo) moc vážím a vůbec mě nemrzí, když moje daně jdou právě na tento účel (na rozdíl od mnoha jiných účelů). Děsně mě štve, když nějaký technokrat rozděluje obory na ty, které tzv. hospodářství přispívají víc a které míň, ono by se ukázalo, jak by obstál, kdyby se stejnýma očima někdo podíval na jeho práci :-).

23 Taya Arkatt-Leonnwis, první svého jména Taya Arkatt-Leonnwis, první svého jména | Web | 16. července 2017 v 15:11 | Reagovat

Právě budu studovat obor s takovým zaměřením a už mě neskutečně uráží, jak mi všichni říkají, jak je to na nic a že rovnou nemusím studovat vůbec nic.

Já si myslím, že mě to hlavně naučí přemýšlet jinak, jak tu píšeš. Super článek! c:

24 Lapis Lapis | Web | 16. července 2017 v 15:13 | Reagovat

Ahoj.
Onych 6 bodov si napisal pekne ale mozes ich zazit hadam na akejkovek vysokej skole ktora je aspon trochu na urovni. Ano aj na technickej. ;-)

Problem vidim niekde inde. Moj pohad akozto skresleny sa budem snazit podat z perpektivy ktoru zastavam uz nejaky cas a to zamestnavatela ;-)

Na pohovor my pridu po vacsine 2 skupinky uchadzacov. Mlady pokorny ludia ktory hned na zaciatku priznaju ze nevedia nic a potom druha skupina, jedinci s nabusenym egom ktory sa ma snazia presvedcit ze ich staz na erazme ich dokonale pripravila na zivot . Obom skupinkam uchdzacov dam testik aby som si ich tvrdenia overil ... obe dopadnu rovnako (nevedia nic) ;-)  s obcasnyma vynimkami kde dotycny je fakt dobry, pretoze pocas svojho studia sa neucil len to co musel a nestravil cas opijanim sa v klube ale makal na sebe, takych vitam s otvorenou narucou.

Business riadi zakladne pravidlo a to je zisk. Firma ktora neprodukuje hodnoty skrachuje. Tak nevidim dvovod zamestant niekoho kto neprispieva. Uprimne  ked citam cv tak ma ani moc nezaujima kde ake kurzy a certifikaty nadobudol. Povacsine su bezvyznamne. Naopak cakam CV kde my napises co my ponuknes a s cim pomozes. Ano obcas sa aj take pritrafi a je to radost citat. Mrkni napriklad na velmi znamu ukazku CV od Leonarda Da Vinci http://www.openculture.com/2014/01/leonardo-da-vincis-handwritten-resume-1482.html Nepise kde a u koho studoval ale co moze ponuknut.

Co ale z niekym co ziadnu prax nema ? Vtedy firma ide do risku pretoze musi venovat takemu zamestancovi extra cas dalsie zamestnanca co ho zauci (aj niekolko rokov). U takehoto uchadzaca hladam ci je lojalny a vytrvaly a schopny sa ucit.

Skola je v tomto meritku bezpredmetna ... povalacov najdes na akomkolvek zamerani. Niekto skonci skolu ze ju prechlasta alebo bude hrat non stop counter strike.

A uz sme skoro u toho oneho jadra problemu. Ludia po vysokej skole maju prehnane ego. Myslia si ze su to oni co spasia svet. Lenze ten spasit nechce. Ten sa chce zabavat a konzumovat a zarabat. One vytriezvenie pride az po par rokoch ked si zalozia rodinu a zacnu platit ucty. Niet lepsej debaty na pohovore nez s ludi ktory si platia za seba najom / pozicku  a vozia rano deti do skolky.

Pisit sa akou skolu studujes sa my zda marne. Nic to totiz nezarucuje. V praci sa zarucujes svojim menom a svojimi schopnostami. Makas na sebe alebo sa povalujes. Da sa klamat mame/sebe/ucitelom ale bud si isty ze cas zivotnych skusok dojde na kazdeho a je otazkou ci ich dokazech prekonat alebo ta polozia. A polozia kazdeho no je nutne sa zo svojich padov poucit a pohnut sa napred - ucit sa z vlastnch chyb a ziskat skusenosti.

To co skola zial nenauci je mysliet hlavou - mysliet za seba -> co chcem a kam  smerujem. Pretoze vsetko je ti dopredu urcene. Student studuje ... dalsich x rokov kde nemusis nic.

Potom po studiu kde startostlivost konci, kde sa vystupuje z tiena tutorov a clovek by mal zacat ziarit a byt novym svetlom  tak skoro nikto neziari. Preco ? Zlaknu sa totiz ze vsade naokolo je tma. Nik o nich nebude mat zaujem. Musia zacat ziarit sami aby pritiahli tych ostatnych a otvorili sa im tak dvere k novym moznostiam. No nic take nevidim a zda sa my to obrovske plytvanie casom a potencialom pokial si student nehlada aktivne prax pocas studia. Bez praxe clovek ziska minimum skusenosti a zakonci skolu ako "akademik z baumaxu".  V tomto nie je ziaden ucitel. Pretoze one svetlo su skusenosti ktore clovek musi nadobudnut. No skusenosti narozdiel od vedommosti sa nedaju preniest, musia sa nadobudnut.

.... hadam je teraz pochopeno ... ti ktory kricia "kde sa mam zamestnat ?" si totiz este nepolozili otazku "co vlastne mozem ponuknut ?" ..... Chce to dospiet, nie len vekovo ale aj myslenim.

Maj sa

25 Jana Jana | E-mail | Web | 17. července 2017 v 15:03 | Reagovat

Myslím, že k bodům, které jsi uvedl, se dá přijít i bez vysoké školy. Sama bych uvítala více soukromých vysokých škol nebo mnohem přísnější výběr na ty státní - "pak bych s radostí platila" :) nechtěla bych bránit nadaným lidem v získávání titulu, ale fakt mne rozčilují lidi, co si někde prodlužují mládí a zabírají místo jiným. Stejně jsou pak k ničemu ...

Jen se zeptám - co je groteskně dlouhá mateřská dovolená? :)

26 Nigredo Nigredo | Web | 17. července 2017 v 19:46 | Reagovat

[25]: Já, do jisté míry, nic nemám ani proti těm, co si chtějí prodloužit mládí (přestože jsem si skoro jistý, že můj případ to nebyl). Mladí jsme koneckonců jen jednou a všech těch ostatních sraček si všichni užijem dostatek tak jako tak :)

Co se mateřských týče, tady bych vzhlížel k některým vyspělejším zemím. Cokoli delší než jeden rok mi přijde groteskně dlouhé. Když se někdo rozhodne pro dítě, měl by na to mít odpovídající materiální zabezpečení. Osobně totiž znám víc takových těch věčných matek než věčných studentů...Ale to by skoro bylo na další článek.

27 Jana Jana | E-mail | Web | 18. července 2017 v 11:28 | Reagovat

[26]: Situace v Brně (MU) je taková, že až 70% studentů je na škole jen proto, že se jim nechce do práce. Ale za boha nemohu najít tu statistiku (přímo z novin univerzity) ... takže proto mám celkem despekt ke studentům humanitních oborů. Co se týká jednoho roku mateřské, je to dle mne jen trend dnešní doby. nejsem biomatka ani žádná přírodní žena, ale 1 rok doma s dítětem a pak jej někam šoupnout? dělala jsem dost dlouho aupair, abych věděla, že dětem je s matkou fakt dobře. Že aspoň ty tři roky mají smysl a opodstatnění. Že je drtivá většina národa líná a na dávkách, to je věc druhá...

Ale asi to bude tím, že každý vidí to negativní, co vidět chce. Také mi vadí matky, které jen plodí a sosají stát, ale dneska lidi nemají ani rezervu 10 tisíc na nečekané výdaje, to by pak nemohlo mít děti hodně lidí (na druhou stranu, ne, že by to nebylo přínosem, že). Dokonce i když rodičovství mnoho lidí posouvá, až "na to budou mít", tak na to málokdy buď mají nebo na to málkdy dojde.

28 petr-kubac petr-kubac | 19. července 2017 v 8:52 | Reagovat

Humanitní škola :
1. vás vypustí s vymytým mozkem, ve stavu, že byste ani maturitu znovu nezvládli.  
2. Naučí vás "Groupthinku" v izolované komunitě "alternativních jedinců"
3. je tou nejlepší příležitostí jak z takové komunity nenajít cestu ven.
4. pomůže vám stanovit si cíle ze kterých nikdo nemá nic (možná) kromě vás samotných.
5. Umožní vám trávit čas v zahraničí za cizí peníze a naučí vás, že tak je to normální a správně.
6. naučí vás nenávisti k prosté kauzalitě, protože do kopce pršet nebude ani když tisíce hlupáků budou kolektivně, vášnivě žádat opak.

Mimochodem co dělají "alternativně snící" lidi, až jim táhne na čtyřicet ? Přestanou zapalovat Hamburk a hledají teplé místo s hypotékou na barák v korporátu ?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.